Posts

Wat kan een online video voor jouw bedrijf of product betekenen?

Een bedrijfsfilm, bedrijfsvideo, corporate video en bedrijfspresentatie. Allemaal verschillende termen maar duiden hetzelfde aan; een audiovisuele impressie van een bedrijf.

Waar voor jaren geleden een online bedrijfsfilm nog alleen weggelegd was voor de grote multinationals is een bedrijfsfilm nu binnen het bereik van iedere ondernemer. Maar wat is nu het voordeel van een online bedrijfsfilm of productfilm?

Daarvoor moeten we even terug naar “vroeger”.

Als je vroeger op zoek was naar een bedrijf dan pakte je de gouden gids erbij en vond je wat je zocht. Het zoeken is nu bijna compleet verschoven naar het internet en dan in het bijzonder naar Google. Google heeft meer dan 90% marktaandeel qua zoekmachine in Nederland en wereldwijd. Het is dus van belang dat je daar gevonden wordt maar vooral ook opvalt. Wat heeft Google dan met video te maken? Google heeft voor een aantal jaren geleden YouTube overgenomen. Dat heeft twee grote voordelen:

  1. YouTube is de op 1 na grootste zoekmachine ter wereld.
  2. Google geeft YouTube video’s voorrang in de organische zoekresultaten

Dit betekend dus dubbelop een goede vindbaarheid van je bedrijf, product, of dienst.

Daarnaast is er natuurlijk social media. Met name op Facebook heeft video effect. Ook Facebook ziet het belang van online video en probeert te concurreren met YouTube. De film die je hebt laten maken kun je ook op Facebook plaatsen. Facebook geeft een video ook voorrang in de zoekresultaten en de positie op Facebook.

Tot nu toe betreft het alleen de positie van een online video. Daar zit het dus goed mee. Maar waarom een video en geen tekst..?

Als je een videoproducent vraagt dat zal hij standaard antwoorden: “een video wordt beter bekeken dan tekst”.

Dat wordt van videoproducent op videoproducent overgenomen maar is daar eigenlijk onderzoek naar gedaan? Ja! en eigelijk komt het dan overeen met de tekst hierboven;

Forbes Insights zegt dat gemiddeld 65% van de zakelijke beslissers de website bekijkt na het zien van een video. Daarnaast verkiest 59% van de zakelijke beslissers een video boven een tekst op een website.

De Wharton school geeft aan dat de aankoopbeslissing met 72% wordt verhoogd door een goed geproduceerde video op een website te aanzien van een statische website zonder video.

Wanneer maken we een afspraak om over jouw video te sparren?